۶ نکته از حادثه تلخ بیمارستان شهید زاده/ از وضعیت اورژانس تا مدیریت شبکه و استخدام ها

اتفاق تلخ سو قصد به جان رئیس بیمارستان شهید زاده اگرچه خوشبختانه تلفات جانی نداشت ولی حیثیت پزشکی و درمانی شهرستان را در معرض خطر جدی قرار داد.

بر هیچکس زحمات انسان دوستانه و بی شائبه پزشکان محترم و پرسنل زحمت کش درمانی پوشیده نیست. همه از سختی و مشقات حرفه پزشکی، کم و بیش آشنایی داریم ، استرس و سختی کار ، سر و کله زدن با همراهان بی تاب و مهمتر از همه پرستاری از بیماران بدحال و… زحماتی هستند که با هیچ هزینه ای قابل جبران نیست. متاسفانه اتفاقی که چند روز اخیر در بهبهان رخ داد و البته انعکاسی که در بخش خبری پر بیننده ۲۰:۳۰ داشت ، تبعات گسترده ای را بر جای خواهد گذاشت.

بدلیل اهمیت موضوع ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

۱- واقعیت این است که بعد از این حادثه متاسفانه شهرستان بهبهان به لیست سیاه پزشکان حاذقی تبدیل شده که حضورشان ولو بصورت طرح در حوزه درمان می توانست مفید باشد و البته بهانه ای برای کوچ پزشکان محترمی که در چند سال اخیر با تلاش مسئولین امر در بهبهان جذب شده اند. و لذا مهمترین چالشی که بعد از این اتفاق تلخ ، بخش درمان شهرستان را تحت تاثیر قرار می دهد ، عدم حضور پزشکان توانمند است. مسئولین محترم شبکه بهداشت و درمان شهرستان که تا کنون توانایی خود را در خصوص جذب پزشکان متخصص در زمینه های مختلف درمانی اثبات کرده اند، اکنون باید تلاش مضاعفی را مصروف کنند تا ضمن حفظ و تضمین امنیت و آرامش پزشکان محترم و سایر کادر درمانی مسائل مختلف این حوزه را با جدیت دنبال کنند.

۲- چنانچه شایعاتی که در خصوص نبود پزشک قلب آنکال در روز حادثه در فضای مجازی منتشر شده واقعیت داشته باشد ، مسئولینی که در این حادثه مقصر هستند در هر رده ای که باشند مستحق شدیدترین برخوردند. برخی خوانندگان بهبهانما ضمن تماس با تحریریه صحت این خبر را تایید کرده اند.

۳- ضارب یا ضاربان با هر انگیزه ای هم که این ترور را انجام داده باشند، باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و بدون هیچ گونه اغماض به جرم تیر اندازی و بر هم زدن آرامش عمومی ، خدشه دار کردن چهره فرهنگی شهرستان در کشور و … محاکمه شوند.

۴- تکریم ارباب رجوع ، حلقه مفقوده مدیریت شبکه بهداشت و درمان بهبهان است، مطالبی که راجع به سختی کار کادر درمانی گفته شد نافی احترام به ارباب رجوع و حسن خلق با بیماران و همرهان آنها، توسط پرسنل بیمارستان نیست.

متاسفانه برخورد های زننده ای که گاها، برخی نیرو های خدماتی و حتی پرسنل و متاسفانه برخی پزشکان به بهانه اجرای قانون با همراهان بیمار دارند، زیبنده و پسندیده نمی باشد.

۵- بخش اورژانس  نقطه ثقل هر بیمارستانی است چرا که اولین جایی که بیماران به آنجا رجوع می کنند اورژانس ییمارستان است بهمین خاطر معمولا ارزیابی اورژانس هر بیمارستان بیانگر تمام خوبی ها و بدی های یک بیمارستان است. یک سال و چند ماه از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانها می گذرد اگرچه اورژانس بیمارستان شهید زاده بهبهان از حیث ساخت و ساز تغییری جزیی داشته ولی متاسفانه در خصوص خدمت رسانی به مردم وضعیت درست و حسابی ندارد. معطلی بیماران در اورژانس بیمارستان شهید زاده ، اولین و مهمترین ضعف اورژانس بیمارستان است. جایی که بیمار، در بدترین وضعیت جسمی به بیمارستان مراجعه می کند و انتظار دریافت بهترین خدمات در حداقل زمان ممکن را دارد.

۶- مطابق با نظر وزیر بهداشت تمامی نیروهای طرحی و دانشجوی پزشکی و پرستاری، می بایست در بخش های غیر اورژانس بکارگرفته شوند، ولی متاسفانه اکثر قریب به اتفاق پرستاران و برخی از پزشکان محترم بخش اورژانس بیمارستان شهید زاده جوان و تازه کار هستند، اصولا وقتی نیروهای اورژانس، افرادی خسته و مبتدی باشند، ارائه خدمات به مراجعان نیز دچار مشکل می شود. بطوریکه یک پزشک عمومی یا دانشجوی پرستاری، نمی تواند آنطور که باید و شاید، خدمات مطلوب و با کیفیت به بیمار اورژانسی ارائه دهد.

باید پرستاران با تجربه در تریاژ مستقر شوند و  دو نفر متخصص اورژانس در اورژانس بیمارستان بکار گرفته و از سوی دیگر کمبود نیروی خدماتی در بخش اورژانس بیمارستان ها نیز برطرف شود. این همه نیروی خدماتی در چند سال اخیر با واسطه یا بدون واسطه جذب شبکه بهداشت و درمان بهبهان شده اند ولی متاسفانه بدلیل شرایط خاص اورژانس تعداد زیادی از این افراد میل خدمت در این بخش را ندارند لذا معاونت اداری و مالی شبکه بهداشت و درمان بهبهان موظف است، سازماندهی مناسبی در خصوص نیروها داشته باشد، این عقلانی نیست که بخشی از شبکه مملو از پرسنل باشد ولی آنجایی که لازم است نیرو کم باشد.   (در خصوص نیروهای استخدام شده شبکه بهداشت و درمان شهرستان مفصلا در مقاله ای دیگر بحث خواهم کرد )

کد خبر : 4663