رئیس جهاد کشاورزی بهبهان:

کشاورزی بهبهان در مرز بحران قرار دارد

رئیس جهاد کشاورزی بهبهان گفت: مسئولان وزارت نیرو بدانند درصورت عدم بازنگری این موضوع، بحران‌های شدید اجتماعی را در آینده‌ای نزدیک به وجود می‌آورند.

بهبهان ما – سید محمد ابراهیم حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با بیان اینکه کشاورزی بهبهان وضعیت خوبی ندارد، اظهار داشت: با وجود اینکه بهبهان دارای سه رودخانه زهره، خیرآباد و مارون است متاسفانه به علت بارش‌های کم و البته توسعه بی‌رویه در حوزه مارون، کشاورزان این شهرستان مشکل کمبود آب مورد نیاز اراضی را دارند.

وی حل بحران مارون را به علت سطح زیاد تعریف شده  برای این حوزه مشکل دانست و افزود: در حوزه مارون که از بهبهان تا شادگان و بیش از 400کیلومتر است هدر رفت و برداشت‌های بی‌رویه آب را داریم که در این حوزه با مشکلاتی روبه رو هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی بهبهان بیان کرد: با وجود اینکه حداقل 5500هکتار کشت در حوزه رودخانه مارون شهرستان بهبهان پیش‌‌بینی شده بود ولی به علت بی‌آبی فقط بیش از 400 هکتار به زیر کشت رفته، اما درحوزه شادگان با وجود تلفات زیاد آب، کشت‌های بیشتری انجام شده است.

مسئله آب سیاسی شده

وی به اعتراض مجید ناصری نژاد نماینده شادگان به دفتر استانداری خوزستان اشاره کرد و با بیان اینکه مسئله آب سیاسی شده، گفت: باز شدن راه آب برای شادگان و جاری شدن 79 متر مکعب آب در ثانیه برای این شهرستان اعتراض شدید کشاورزان بهبهان را به علت نگرانی درباره کشت پاییزه به دنبال داشته است.

حسینی عنوان کرد: سد کوثر در روخانه خیر آباد به منظور تامین آب75 هزار هکتار در خوزستان و 2 هزار هکتار در دشت لیشتر گچساران احداث شده ولی متاسفانه با اعلام بر اینکه آب برای شرب است سد بسته شده است.

وی با بیان اینکه می‌بایست فقط 50میلیون متر مکعب از مخزن سد برای شرب استفاده شود، افزود: منابع آبی موجود در سد را به گونه‌ای بسته‌اند که دیگر آب به  اراضی بهبهان نمی‌رسد.

رئیس جهاد کشاورزی بهبهان بیان کرد: اکنون کشت کشاوزان در زمین‌های اطراف  رودخانه خیر آباد معدود بوده و به دلیل کمبود آب محصولاتشان ضربه و خسارت زیادی دیده است.

وی به زیر کشت نرفتن بیش از 500هکتار از اراضی بهبهان اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه کشت محصولاتی مثل کنجد و صیفی‌جات سطح زیادی از اراضی را پوشش می‌دهد کشاورزان به ناچار به کشت محصولاتی مثل برنج با درصد پوشش کمتری روی آورده‌اند تا بتوانند با کمترین میزان آب حداقل 140 هکتار از اراضی را به زیر کشت ببرند.

حسینی عنوان کرد: با توجه به کیفیت آب رودخانه زهره با هدف بهبهود کیفیت می‌بایست آب رودخانه زهره و آب رودخانه خیرآباد با یکدیگر مخلوط شود که متاسفانه این کار انجام نمی‌شود و نیز به دلیل برداشت‎های غیرمجاز توسط پمپ در حوزه کهگیلویه و بویراحمد سبب شده، آب به مناطق زیدون و بنه‌باش نرسد.

کشاورزان بهبهانی با بحران روبه رو هستند/ تبیعض بین کشاورزان

وی با بیان اینکه آب رورخانه زهره از نظر کیفیت و حجمی کاهش شدیدی داشته، افزود: به همین دلیل کشت در زیدون به صورت معدودی انجام می‌شود و کشاورزان با بحران روبه رو هستند.

رئیس جهاد کشاورزی بهبهان تصریح کرد: در زیدون حدود 10هزار زمین آبی و قابل کشت وجود دارد که بیش از هزار هکتار آن کشت نشده و همین موضوع سبب شده به کشاورزان خسارت حدود 50درصدی وارد شود.

وی گفت: نه تنها بیمه خشک‌سالی به کشاورزان تعلق نگرفته بلکه هیچ گونه معوض کشتی به آنها داده نشده در صورتی که در دیگراستان‌ها مانند اصفهان به کشاورزان معوض کشت داده‌اند.

آب کالای ملی است نه کالای سیاسی/ استفاده از آب به عنوان حربه تبلیغاتی

حسینی با اشاره به عدم کشت در حوزه مارون در تابستان گذشته به علت بحران عنوان کرد: با وجود این موضوع به کشاورزان چیزی به عنوان معوض کشت پرداخت نشده است؛ باید به آب به عنوان کالای ملی و نه کالای سیاسی نگاه کرد.

وی به اجرای پروژه‌های تامین آب با نگاهی کارشناسی تاکید کرد و افزود: وقتی در منطقه بهبهان آب از هزاران سال پیش بر روی اراضی جریان داشته و مردم منطقه کار و درآمدشان کشاورزی بوده صلاح نیست که به عنوان حربه‌ای تبلیغاتی از آب در انتخابات استفاده کنند و انرژی‌های بسیار زیادی را برای انتقال آب بر روی اراضی که از نظر حاصلخیزی و تپوگرافی توجیهی ندارد، صرف کنند.

رئیس جهاد کشاورزی بهبهان بیان کرد: باید این موضوع در حوزه رودخانه‌های زهره، خیرآباد و مارون بازنگری شود و از توسعه بی رویه اجرای پروژه‌های تامین آب جلوگیری شود.

وی گفت: مسئولان وزارت نیرو بدانند درصورت عدم بازنگری این موضوع، بحران‌های شدید اجتماعی را در آینده‌ای نزدیک به وجود می‌آورند که البته به نوعی می‌توان گفت به وجود آورده‌اند ولی در صورت ادامه روند پیشین این موضوع تشدید می‌شود.