عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد

لزوم ورود جدی دادستان کل کشور به مسئله ریزگردها

باعث تاسف است که پس از گذشت سال‌ها از وقوع این پدیده هنوز متولیان مرتبط با موضوع بر سر محل و منشا این پدیده اختلاف نظر جدی دارند.

بهبهان ما – حبیب الله کشت زر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: مسئله گرد و خاک و ریزگردها از مرز بحران عبور کرده و باید به عنوان یک فاجعه ملی به این موضوع اشاره و به تحلیل استهلاک این بحران در حوزه‌های مختلف پرداخت.

وی ادامه داد: باعث تاسف است که پس از گذشت سال‌ها از وقوع این پدیده هنوز متولیان مرتبط با موضوع  بر سر محل و منشا این پدیده اختلاف نظر جدی دارند.

کشت‌زر ضمن اشاره به خسارت‌های وارد شده به کشور توسط این پدیده افزود: متاسفانه دامنه خسارات این پدیده به حدی گسترده است که می‌توان آثار آن را به صورت ملموس و غیرملموس در تمامی حوزه ها رصد کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه از ایجاد استهلاک در حوزه‌های درمان، آموزش، تجارت و همچنین ضربات جبران ناپذیر به نیروی انسانی در اثر وقوع این پدیده خبر داد و افزود: اثرات منفی بر فرآیند درمان و مشکلات عدیده بیماران قلبی و ریوی از اثرات خطرناک این پدیده است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

کشت زر همچنین در معرض قرار دادن بخش توانمند نیروی انسانی در مجاورت اثرات گرد و غبار که در یک پروسه زمانی طولانی باعث ایجاد مشکلات اساسی و بروز بیماری‌های متعدد می‌شود را به عنوان یک معضل جدی عنوان کرد و اظهار داشت: تعطیلات اجباری مدارس و مراکز دانشگاهی در اثر بروز این پدیده در دراز مدت باعث ایجاد اثرات منفی در سیستم آموزشی و دانشگاهی خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر موارد ذکر شده تاثیرات منفی بر تجارت، گردشگری و حوزه‌های متعدد دیگر، از آسیب‌های غیر قابل جبران در آسیب شناسی این پدیده است.

ورود دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم برای صیانت از حقوق مردم بسیار ضروری است و دستگاه قضا برای نظارت بر روند مقابله با این بحران ملی از ابزارهای قانونی خود باید استفاده کند.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهاجرت نخبگان در اثر بروز این فاجعه زیست محیطی به سایر استان‌ها، ضربه‌های غیر قابل انکاری به بدنه تخصصی استان‌های در معرض این پدیده  وارد خواهد کرد که می‌توان اثرات سوء این مهاجرت‌ها را در حوزه‌های مختلف به عنوان نقطه بحرانی در نظر گرفت.

کشت زر تاکید کرد: ورود دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم برای صیانت از حقوق مردم بسیار ضروری است و دستگاه قضا برای نظارت بر روند مقابله با این بحران ملی از ابزارهای قانونی خود باید استفاده کند.

وی با بیان اینکه مردم صبور استان‌های درگیر با این پدیده سکوت معنا داری را پیشه کرده‌اند گفت: باید در میان این همه گرد و غبار بی‌مهری صدای سکوت مبتنی بر درد و رنج ساکنان این مناطق را شنید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ توجیهی برای دفاع از عملکرد منفعل متولیان پذیرفتنی نیست و باید تمام عزم قوای سه گانه معطوف به حل و جبران خسارات این فاجعه ملی شود.

کشت زر با بیان اینکه نیمی از استان‌های کشور درگیر این پدیده مخرب هستند گفت: اگر این پدیده در پایتخت به صورت مداوم صورت می‌گرفت قطعا سال‌های زیادی بود که این بحران در نطفه خفه می‌شد و مردم پایتخت در معرض عوارض این پدیده نبودند.

تبعیض در برخورد با پدیده ریزگردها

وی اضافه کرد: با وقوع پدیده گرد و خاک در تهران شاهد توزیع آب و ماسک بودیم اما در سایه کم لطفی و عدم حساسیت مردم صبور خوزستان در اوج وقوع این پدیده با قطعی آب و برق روزگار خود را سر می‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا مردم شریف و انقلابی خوزستان کم رسایی و بعضا نارسایی را تحمل می‌کنند اما هرگز قصه پر غصه تبعیض را نمی‌توانند باور کنند.

کشت زر اضافه کرد: به هیچ عنوان قصد سیاه نمایی اقدامات دولت‌ها مختلف را ندارم اما باید بگوییم به هیچ عنوان برگزاری چند کنفرانس و چند گفت‌وگو تلویزیونی برای پائین آوردن تب التهابات در ایام بروز این پدیده توسط مسئولان پذیرفتنی نیست.

وی گفت: سئوال بنده این است که در این بازه چند ساله با چه اقدامات عملی در مقابل این پدیده تدابیری اندیشیده شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به راستی چرا گزارش عملکرد واضح درباره مقابله با این بحران به مردم ارائه نشده است و آیا برنامه مدون و نمودار زمانی برای مبارزه با این پدیده  طراحی و امکان سنجی شده است.

کشت زر در پایان رفع و یا مقابله جدی با این پدیده را مستلزم هم‌افزایی سه قوه و عملکرد جهادی مسئولان اعلام کرد و افزود: لزوم ورود مقتدرانه دادستان کل کشور در این بحران ملی را برای افزایش نظارت و تولید حساسیت بیشتر اجتناب ناپذیر است.