عامل کشتار سه کل و بز وحشی در منطقه خائیز دستگیر و به ۸٫۵ سال حبس محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): عامل کشتار سه کل و بز وحشی در منطقه حفاظت شده خائیز پس از گذشت هفت سال از انجام تخلف با تلاش یگان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده و با رای قاطع دادگاه کیفری بهبهان به تحمل ۸ سال و نیم حبس محکوم شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه در این باره گفت: اواخر تابستان سال گذشته یکی از همیاران محیط زیست تصاویری از یک شکارچی متخلف را در اختیار یگان محیط زیست کهگیلویه قرار داد و اعلام نمود تصاویر مربوط به منطقه حفاظت شده خائیز می باشد.

سید قدرت اله علیپور اظهار داشت: تصاویر نشان می داد صاحب عکس ها علاوه بر یک اسلحه شکاری تک لول دارای یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف و یک اسلحه جنگی سیمینوف (کلاشینکف ۱۰ تیر) نیز هست و به گواه تصاویر مبادرت به شکار غیرمجاز ۳ کل و بز وحشی نموده است.

931115_khayeez-dideban-2

یکی از تصاویری که در اختیار محیط بانان قرار گرفت و متهم را همراه با سر دو کل و یک بز وحشی نشان میدهد

علیپور گفت: با توجه به حساسیت مسئله، بلافاصله موضوع از طرف مسئول منطقه حفاظت شده خائیز تحت بررسی و پیگیرد قرار گرفت.

مسئول منطقه حفاظت شده خائیز در این باره گفت: با مشاهده تصاویر از اقلیم منطقه و نوع پوشش گیاهی مطمئن شدیم که تخلفات درمنطقه حفاظت شده خائیز رخ داده است اما شکارچی متخلف داخل تصاویر برای ما شناخته شده نبود.

هدایت اله دیده بان اظهار داشت: تحقیق و بررسی گسترده ای از افراد مورد اطمینان در روستاهای حاشیه منطقه بصورت نامحسوس آغاز شد به نحوی که فرد متخلف نیز متوجه پیگرد قانونی و تحقیقات توسط مامورین نشود.

931115_khayeez-dideban-4

یک اسلحه کلاشینکف، یک اسلحه شکاری و یک اسلحه سیمینوف (با فلش مشخص شده) در تصویر مشخص است

پس از شش ماه تحقیق و بررسی نهایتا یکی از همیاران محیط زیست هویت صاحب تصاویر را شناسایی کرده و مشخصات وی را که از اهالی روستایی در شهرستان دهدشت بود در اختیار ما گذاشت.

پس از شناسایی متهم پرونده ای در این زمینه در دادسرای شهرستان بهبهان تشکیل شده و حکم جلب وی توسط مقام قضایی صادر شد.

با صدور حکم جلب در دادسرای بهبهان، مامورین نیروی انتظامی شهرستان دهدشت با اخذ نیابت قضایی متهم را جلب و روانه بازداشتگاه نمودند.

931115_khayeez-dideban-3

هدایت اله دیده بان گفت: متهم در جریان بازپرسی منکر هرگونه تخلفی شده و تصاویر موجود را ساختگی (فتوشاپ) و غیر واقعی دانست.

با توجه به گذشت حدود هفت سال از زمان انجام تخلف شکار در تصاویر تا زمان بازداشت شکارچی متخلف، چهره متهم تغییرات زیادی کرده بود بنابراین بازپرس پرونده تصاویر را در اختیار کارشناسان رسمی دادگستری قرار داد تا نسبت به صحت تصاویر و شناسایی هویت فردی کع داخل عکس ها بود اقدام شود.

کارشناسان پس از بررسی اعلام نمودند تصاویر کاملا واقعی بوده و فردی که درون تصاویر حضور دارد همان متهم دستگیر شده است.

931115_khayeez-dideban-1

بنابراین قرار مجرمیت برای متهم صادر شده و پرونده طی کیفر خواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان جهت رسیدگی به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری شهرستان بهبهان ارجاع گردید.

در جریان رسیدگی به این پرونده، دادگاه با توجه به محتویات پرونده، نظریه کارشناسی در مورد تصاویر، اظهارات نیروهای محیط زیست و دفاعیات بلاوجه متهم، بزهکاری وی را محرز و مسلم دانسته و مجرم را به موارد زیر محکوم نمود:

۱) پنج سال حبس به جرم مباشرت در حمل سلاح جنگی (کلاشینکف)

۲) سه سال حبس به جرم مباشرت در شکار غیرمجاز دو کل و یک بز وحشی در منطقه حفاظت شده

۳) شش ماه حبس به جرم حمل و استفاده از سلاح شکاری (ساچمه زنی تک لول)

همچنین دادگاه رای خود مبنی بر مصادره اسلحه های فوق الذکر را نیز صادر نمود.

940606_hokmekhayeez1