شمارش معکوس نابودی کشاورزی بهبهان

بهبهان ما- ساخت سد چمشیر در استان #کهگیلویه و بویر احمد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سدهای مخزنی ایران و بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلطکی (RCC) ایران تاکنون به پیشرفت بیش از 56 درصدی رسیده است.

با اجرای این طرح، یک آینده پایان یافته در بخش کشاورزی به ویژه در هندیجان، امیدیه و بخشی از بهبهان شاهد خواهیم بود.

لازم است وزارت نیرو هر چه سریعتر ردیف بودجه این طرح را حذف و اجرای هرگونه پروژه ای را در این راستا تعطیل کند، چرا که تحت هیچ شرایطی فضای اجتماعی استان امکان تکمیل و اتصال این تونل انتقال آب را به رودخانه زهره نخواهد داد.

%da%86%d9%85-%d8%b4%db%8c%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%b2%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86

در جریان انتقال‌های آب حتی از رودخانه رو به خشکی زهره نگذشتند و می‌خواهند آب این رودخانه را برای احیای 70 هزار هکتار از اراضی بوشهر به دشت لیراوی منتقل کنند.

سد تنظیمی زهره نیز قرار است بر روی رودخانه زهره و به منظور آبیاری ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر احداث شود که باعث نابودی ۴۳ هزار هکتار اراضی مساعد شهرستان‌های هندیجان، بهبهان و امیدیه به طور کامل می‌شود.

یکی از اهداف سد چم شیر ایجاد امكانات رفاهي و تفريحي منطقه نفت خيز گچساران است.

 طرح سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان (گچساران) مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم شیر نزدیک به مرز استان بوشهر احداث خواهد شد. سد چم شیر پنجمین سد بزرگ کشور ایران خواهد بود.

تاریخچه و سوابق طرح سد و نیروگاه

با وجود موقعیت استثنایی تنگه چم شیر برروی رودخانه زهره، در مطالعات مختلف انجام شده تا سال ۱۳۶۵ این محل مورد توجه قرار نگرفته است. عدم وجود راه‌های دسترسی مناسب در سالهای قبل از دهة ۶۰، موقعیت نامشخص تنگه بر اساس نقشه‌های پایه مطالعاتی، و بحث کیفی آب رودخانه زهره بصورت کلی از عمده علل بی توجهی به این پتانسیل عظیم بالقوه می‌باشد. سازمان آب منطقه‌اي استان فارس، کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر مطالعات شناخت و مقدماتی در سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ به انجام رسانيده است.

مطالعات مرحله اول سد مخزنی چم شیر، تاسیسات وابسته توسط مشارکت مهندسین مشاور پاراب فارس و مهندسین مشاور تهران سحاب در سال ۱۳۷۳ شروع شده و در سال ۱۳۸۱ مصوبه فاز ۱ را اخذ نمود. شروع مطالعات فاز ۲ بر مبناي تكميل مطالعات مرحله اول توسط مهندسین مشاور تهران سحاب در سال ۱۳۸۵ انجام گرفته و اسناد مناقصه بصورت EPCF تهيه گردیده است. پس از برگزاري مناقصه، شرکت‌های سابير، مهاب قدس و صفا نيكو سپاهان برنده آن شده که قرارداد در سال ۱۳۸۶ عقد گردید.

مشخصات رودخانه

رودخانه زهره یکی از رودخانه‌های حوضه آبریز هندیجان جراحی می‌باشد. حوضه آبریز هندیجان جراحی با وسعت 40788 کیلومترمربع دارای زیرحوضه‌های بسیاری است. حوضه آبریز رودخانه زهره در جنوب کشور واقع شده و از شمال به حوضه‌های مارون و جراحی و از شرق به حوضه‌های کارون و کر و از جنوب به مسیل‌های دیلم و گناوه محدود می‌شود. شهرهای اردکان فارس، پلدشت نورآباد، دوگنبدان، هندیجان و دهدشت در این حوضه قرار دارند.

وسعت حوضه آبریز رودخانه زهره ۱۵۴۶۰ کیلومترمربع است که ۱۰۶۰۰ کیلومترمربع آن را مناطق کوهستانی و ۴۸۶۰ کیلومترمربع آن را کوهپایه‌ها و دشت‌ها تشکیل می دهند. این رودخانه از دو شاخه اصلی فهلیان و خیرآباد تشکیل شده است. شاخه اولیه این رودخانه به نام اردکان شناخته می شود و سپس به فهلیان تغییر نام می‌دهد.

شاخه دیگر رودخانه به نام شیرین یا خیرآباد از ارتفاعات گچساران سرچشمه گرفته و در محلی به نام حیدرکرار به رودخانه زهره متصل می‌گردد. متوسط آبدهی سالانه رودخانه فهلیان در محل ایستگاه گچساران حدود ۶۴ مترمکعب در ثانیه و آبدهی رودخانه خیرآباد در محل پل خیرآباد حدود ۲۵ مترمکعب در ثانیه و آبدهی کل حوضه زهره (هندیجان) در محل ایستگاه دهملا برابر ۸۳ مترمکعب در ثانیه برآورد گردیده است.