احتمال تکرار حوادث مشابه متروپل در بهبهان وجود دارد؟ احداث منطقه گردشگری روی گسل فعال زلزله!

مسئولین بهبهان باید نقاط آسیب پذیر این شهرستان را شناسایی کنند و نسبت به صدور هشدار، جلوگیری از ساخت و ساز و … حسب وظایف خود اقدام کنند.

احسان موحدنیا- نکته حائز اهمیت در پیام تسلیت رهبر انقلاب برای حادثه متروپل، جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در اقصی نقاط کشور است، امری که به عهده مسئولین گذاشته شده است.

شهرداری، نظام مهندسی، مسکن و شهرسازی و دیگر ادارات باید نهایت دقت و سختگیری در این خصوص را داشته باشند و وظایف خود را با جدیت انجام دهند. علاوه بر آن دادن مجوز تراکم و احداث طبقات برای برخی املاک آنهم در کوچه‌های باریک و کم عرض بدون رعایت قوانین مصرح مانند مشرفیت معماری و نحوه استقرار بناها، نظام مهندسی و کنترل ساختمان و … تخلف آشکار است.

متاسفانه برخی شهرداری ها برای تامین مالی و پرداخت حقوق و … هر نوع مجوزی را صادر می‌کنند. دستگاه قضا بویژه دیوان عدالت اداری باید نسبت به صدور احکام مرتبط با حوزه مسکن تامل بیشتری نماید.

برخی مدیران دستگاه‌های دولتی، به مالکان پیشنهاد شکایت علیه سیستم تحت مدیریتشان را می‌دهند و تعمدا دفاع مناسبی در مقابل شکات انجام نمی‌دهند. با اینکار عملا یک مجوز قانونی برای یک کار غیرقانونی صادر می‌شود که مرضی الطرفین( سیستم و مالک) است ولی می‌تواند در آینده خطرساز باشد و باعث تکرار حوادثی مانند متروپل شود.

مسئولین بهبهان باید نقاط آسیب پذیر این شهرستان را شناسایی کنند و نسبت به صدور هشدار، جلوگیری از ساخت و ساز و … حسب وظایف خود اقدام کنند.

ساخت منطقه گردشگری در کوه‌های اطراف بهبهان که طبق نظریه کارشناسان روی گسل فعال زلزله قرار دارد، جای تعجب و شگفتی است.

برخی افراد با چه توان و اراده‌ای اقدام به صدور مجوز احداث چنین منطقه‌ای می‌کنند؟ بزودی مستنداتی در این خصوص منتشر می‌شود همه دستگاه‌هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط قانونی اقدام به صدور مجوز احداث چنین بنایی کرده اند باید پاسخگو باشند.